4 do’s en 3 don’ts voor acteurs tijdens castings

Inmiddels interviewde ik 6 filmregisseurs en vroeg ik naar tips voor acteurs tijdens castings. Ook las ik het boek Audition van Michael Shurtleff, hét boek over audities voor film.

Ik maakte een selectie van de adviezen en verwerkte ze in dit artikel. Bij deze mijn tips na de interviews en het boek: 4 do’s & 3 dont’s voor acteurs tijdens castings.

4 DO’S

1. Durf relevante vragen te stellen. Marcel Visbeen, regisseur bij Moordvrouw en Dokter Tinus zegt in ons interview dat het hem opvalt dat acteurs heel weinig vragen stellen terwijl hij dat eigenlijk heel fijn vindt. Dit zegt Marcel als ik vraag wat voor vragen dat dan moeten zijn:

 

'Dat is natuurlijk lastig omdat dat per rol verschilt. Maar het gaat mij er voornamelijk om dat, als acteurs een script lezen en ze weten niet helemaal wat er bedoeld wordt, om dan te bespreken wat de ingang voor die rol of die scène wordt voordat ze het gaan doen. Dat brengt ook met zich mee dat een acteur veel steviger in zijn schoenen staat, want die weet al: oh, dat is waar we naar op zoek zijn. Dus dan is een acteur veel minder onzeker over of hij het wel goed doet. Vooral met regisseren is het proberen zoveel mogelijk discussies en onduidelijkheden van de set af te houden omdat die tijd ontzettend kostbaar is. Je hebt maar heel weinig tijd dus alles wat je van tevoren kunt bespreken dat is meegenomen en alles wat je van tevoren al weet, daarmee kun je op de set nog een stapje verder gaan. Je moet proberen in die tijdsspanne die er is zo ver mogelijk te komen. Er is altijd tijd tekort.'

 

Een regisseur wil er samen met jou snel achter komen of de werkwijze goed verloopt. Durf dus helder te communiceren en relevante vragen te stellen.

2. Laat jouw unieke zelf zien. In het boek Audition staat het volgende:

 

'The first change to undertake from your performing method in learning how to audition is to give up character and use yourself.'

 
Michael Shurtleff schrijft dat er weinig tijd is om helemaal te duiken in een karakter voor castings. Dit kost je namelijk weken om te realiseren. Weken hier op studeren is vaak niet te doen voor acteur en daarom: leer om jouw unieke zelf te gebruiken in een rol want wat de regisseur uiteindelijk willen zien is hoe jij reageert, op een unieke manier, in een unieke situatie.

Ook kunnen kleine details heel erg helpen. Diederick Koopal heeft het bijvoorbeeld over hoe Frank Lammers zijn sigaret vasthoudt tijdens de auditie en hoe dat perfect paste bij de rol in de Marathon. Met details kun je namelijk op camera enorm veel zeggen.

3. Wees bezig met de scène en niet met ‘hoe de regisseur het wil zien’. Arne Toonen van de films Black Out en Dik Trom stipt een moment aan dat een acteur vraagt: ‘Is dit een beetje zoals Arne het wil zien?’. Dan is de acteur dus niet met de scene bezig is wat hij daar over zegt.

Zorg dus dat je je alleen maar focust op de scène en ben zo min mogelijk bezig met hoe de regisseur het zal vinden.

4. Je kleden naar je personage. Will Koopman van Gooische Vrouwen en Divorce en Tim Oliehoek zeggen beide dat het helpt als je je kleedt naar je personage. Als acteur op zoek gaan naar een outfit dat bij het personage past is dus totaal geen tijdverspilling maar iets waar je je mee kunt onderscheiden.

3 DONT’S

1. Zet de scène niet helemaal vast tijdens de voorbereiding. Het allerbelangrijkste is dat je je tekst zo goed mogelijk kent. Zo goed dat je niet meer hoeft na te denken wat je gaat zeggen maar ‘instant’ kan reageren. Maar pas op, zet de scènes niet vast in jouw eigen repetities. Je moet kunnen spelen met de taal maar de scenes niet helemaal vastzetten, zoals Tim Oliehoek zei:

 

'Wat je ook wel ziet is dat een acteur of actrice het zo ontzettend gestampt heeft en er al zo’n interpretatie aan heeft gehangen dat je het helemaal niet meer kan sturen. Dat je zegt, nou ja, misschien moet je iets meer de boel verleiden, of weet ik wat, maar dat het gewoon vast zit. Dat je het gewoon niet meer los krijgt omdat diegene zo ijverig heeft geleerd.'

 

2. Speel niet te groot. Diederick Koopal van de films de Marathon en Bloed, Zweet & Tranen heeft het in ons interview over acteurs die te groot spelen op de camera. Dit zijn ze vaak gewend als ze veel in het theater hebben gestaan en de achterste rij ook moet kunnen zien dan ze blij of verdrietig zijn.

Bij film moet je dit kunnen uitschakelen. Houd het klein en naturel en speel vanuit het denken en het detail. Een kleine beweging in het gezicht of een trillende lip zegt genoeg op beeld.

3. Geen huiswerk doen van tevoren. Tim Oliehoek van de film Vet Hard! zegt het volgende in ons interview:

 

'Nou, ik heb wel eens gehad dat een acteur of actrice binnenkwam en geen flauw idee had wie ik was. Dat is maar een kleine moeite toch? Even Googelen en je weet wie diegene is. Ja, dat heeft misschien met ego te maken, maar dat vind ik niet fijn. Check ook altijd eventjes of bel nog even naar het castingbureau of je alle scènes hebt ontvangen. Ik bedoel, dat is gewoon een onderdeel van je huiswerk.'

 

Iedereen heeft een ego, ook regisseurs. Zorg dat je weet met wie je van doen hebt en doe goed je huiswerk van tevoren.