Elise van ’t Laar over acteren en haar Gouden Kalf nominatie

In deze achtste aflevering interview ik actrice Elise van’t LaarElise en ik komen allebei uit Amersfoort en zaten op dezelfde toneelgroep tijdens onze Middelbare Schoolperiode. Elise deed vervolgens de Arnhemse toneelschool en ik Utrecht. Dit jaar is Elise genomineerd voor een Gouden Kalf voor haar rol in de film Tussen 10 en 12.

Ik ging naar de film en interviewde Elise over haar rol, haar worstelingen en verlangens als actrice, en vroeg haar wat andere acteurs het beste kunnen doen om ook genomineerd te worden.

READ MORE

Paul Disbergen over stemacteur worden en regisseren

In deze aflevering interview ik Paul Disbergen. Paul is voice-over en regisseur bij SDI Media, een bedrijf dat zich richt op nasynchronisatie. Paul heeft veel ervaring met het regisseren van stemacteurs en het zijn van een voice-over. In dit interview hebben we het over een stemacteur worden, het regisseren en wat je nou wel en niet moet doen in de studio. 

READ MORE

4 do’s en 3 don’ts voor acteurs tijdens castings

Inmiddels interviewde ik 6 filmregisseurs en vroeg ik naar tips voor acteurs tijdens castings. Ook las ik het boek Audition van Michael Shurtleff, hét boek over audities voor film.

Ik maakte een selectie van de adviezen en verwerkte ze in dit artikel. Bij deze mijn tips na de interviews en het boek: 4 do’s & 3 dont’s voor acteurs tijdens castings.
READ MORE

Diederick Koopal over levenslessen en acteurs

In deze zesde aflevering interview ik Diederick Koopal. Diederick regisseerde de Marathon en Bloed, Zweet en Tranen. In dit interview vertelt hij wat voor hem de mooie dingen in spel zijn, de levenslessen die hij tot nu toe heeft geleerd en wat hij zoekt in een acteur.

READ MORE

Marcel Visbeen over acteren tijdens audities en op de set

In deze vijfde aflevering interview ik Marcel Visbeen. Marcel richtte samen met Pieter Kuijpers uit aflevering 1 Pupkin Film op in 1997 en begon aan een eigen avontuur in 2005. Op dit moment regisseert hij series zoals Moordvrouw en Dokter Tinus. In het interview praten we over zijn tips voor acteurs op het gebied van casting, maar ook tips voor op de set, en we hebben het over zijn manier van film maken en regisseren.

READ MORE

Michael Caine over camera acteren en zelfverzekerd op de set staan

Op de Toneelschool in Utrecht werkten we aan spelen in het theater, aan je stem en aan je lichaam. We werkten minder aan het staan voor een camera. We stonden minder voor een lens en meer in de warme spot van het toneel.

Later, na de Toneelschool, ontdekte ik dat het juist projecten voor de camera waren waaruit ik de meeste kracht en het meeste geluk haalde. Zo kwam ik terecht bij het boek Acting in Film van Michael Caine. Ik las het en had er veel aan. Voor mijn gastrol in Flikken Maastricht gebruikte ik bewust maar ook onbewust dingen uit het boek.
READ MORE

Norbert ter Hall over hoe hij regisseert en georthodonteerde gebitten

In deze derde aflevering praat ik met Norbert ter Hall. Norbert is op dit moment de regisseur van de serie A’dam en E.V.A. en begon als decorontwerper voor theatergezelschappen. Norbert noemt zichzelf een laatbloeier en vertelt in dit interview onder andere over de druk van snel succesvol willen zijn, naar wat voor acteurs hij op zoek is en waarom hij vindt dat controle de grootste vijand is voor een acteur. 

READ MORE

Wat we van Utah Hagen kunnen leren over acteren

Utah Thyra Hagen was een Duitse actrice die leefde van 1919 tot 2004. Utah werd 84 en was haar hele leven gericht op het theater, mede omdat ze op de Hollywood Blacklist stond. Dit was een lijst waar je in de jaren ’40 en ’50 op terecht kwam als je andere politieke ideeën en geloofsovertuigingen had dan de Verenigde Staten wilde.

“That fact kept me pure.” is wat ze uiteindelijk zei over het feit dat ze zich alleen maar op theater kon richten.

Utah was puur, gepassioneerd en onvermoeibaar als het om acteren ging. Misschien ook één van de redenen waarom ze twee boeken schreef: Respect for Acting & A Challenge for the Actor.

READ MORE

Start jouw eigen show

Deze quote van Seth Godin staat al een geruime tijd te pronken als wallpaper op mijn computer:
 

'There are really only two ways to go forward as a player in this economy. One is you can be a cog in the system, hoping to get picked. The other things is the ability to put on a show. To say, I'm going to assemble these information, these people, these assets, put this into the world and hope that people will embrace it.'

 

Als ik nu terugkijk naar hoe ik begon aan de Toneelschool in 2003 en hoe ik nu in het leven sta geeft deze quote de grootste verandering weer die ik heb gemaakt op het gebied van werk.
READ MORE

2 do’s en don’ts voor een beginnend stemacteur

Afgelopen week kreeg ik een mail van iemand die mij de volgende vraag stelde:
 

'Ik wil me graag bekwamen als stemacteur. Heb jij misschien twee do's en twee don'ts voor me? Ik wil namelijk goed beslagen ten ijs komen en niet het zoveelste meisje zijn dat denkt dat ze anders is. Het lijkt me een vak en dat wil ik graag goed leren en uitvoeren.'

 

Ten eerste wil ik zeggen, wat een goede mentaliteit om dit als vak te zien want dat is het ook. Dit zijn mijn 2 do’s en dont’s.

Laten we beginnen bij de do’s want iets gaan doen is altijd de beste start.

READ MORE

wat je kunt verwachten op mijn blog

Bloggen heeft mijn leven veranderd en op GROWTHINKERS heb ik inmiddels een publiek verzameld rondom een passie: persoonlijke ontwikkeling en minimalisme.

Een andere passie, die al langer bestaat is acteren voor film en stem. In 2007 studeerde ik af aan de Toneelschool in Utrecht als broekie van 23 jaar oud. De wijde wereld in als acteur. Gestart vanuit een droom, toen de werkelijkheid in. Ik speelde, ontdekte en leerde.

READ MORE